Beskrivelse af følgeforskning og forskningsbaseret evaluering
Formålet er, i rammen af Goldschmidts Musikakademis særlige tilbud,
1) at undersøge betydningen af mødet med musikken og den aktive deltagelse i musik for børn, som typisk ellers ikke ville have mulighed for at deltage i frivillig musikundervisning, samt
2) udvikle en evalueringsstrategi og -værktøj herfor.
Centralt står undersøgelsen af:
- børns oplevede værdier i et første persons perspektiv
- sammenholdt med den gennemførte undervisnings karakter, udstrækning og intensitivitet,
- samt betydningen heraf for børnenes nære kontekst, dvs. familie og kammerater, som i mange tilfælde står fremmede overfor en musikkulturel praksis.
Det ønskes også undersøgt
– hvilken betydning den aktive deltagelse i musik og det at lære at spille et instrument har for netop denne børnegruppe i forhold til generelle veldokumenterede virkninger (se Holst 2015) herunder udvikling (tidsmæssig – t1, t2,..) af
– selvværd, selvtillid, motivation (herunder i forhold til skolen),
– social kompetence
– følelsesmæssig kompetence
– trivsel samt
– auditiv perception og sproglige færdigheder
Undersøgelsen foretages i rammen af Goldsmidt Musikakademis særlige tilbud og praksis, og er det forskningsbaserede grundlag for udvikling af evalueringsstrategi og -værktøj for Goldschmidts Musikakademi.